Blendle, de online kiosk voor kranten- en tijdschriftartikelen, heeft iets nieuws bedacht. De dienst lanceert donderdag een abonnementsdienst voor een vast bedrag per maand.

Voor een krappe 10 euro per maand krijg je als Blendle Premium-gebruiker dagelijks toegang tot twintig artikelen, afkomstig uit 120 titels.

De selectie wordt per persoon gemaakt, hoofdzakelijk door een algoritme, maar de Blendle-redactie houdt ook nog een vinger in de pap. Zo hoopt Blendle een filterbubbel te voorkomen.

Het was al een tijdje bekend dat Blendle experimenteerde met een abonnementsdienst, die al door een kleine groep gebruikers werd getest. Blendle, dat ook in Duitsland en de VS actief is, lanceert de nieuwe dienst voorlopig alleen nog in Nederland.

Nieuw verdienmodel

Tot nu toe verdiende de Utrechtse startup alleen nog geld met de digitale verkoop van losse artikelen, uit kranten zoals NRC, de Volkskrant en The New York Times. Artikelen kosten doorgaans tussen de 0,15 en 0,89 cent, afhankelijk van de lengte en de publicatie. Blendle pakt 30 procent van de opbrengst, de rest gaat naar de uitgevers.

Met de nieuwe Premium-dienst creëert het bedrijf dus een nieuw - en mogelijk wat stabieler - verdienmodel. Mede-oprichter Alexander Klöpping vergelijkt het zelf met de diensten van Spotify en Netflix, alleen is het aanbod dus niet onbeperkt.

Klöpping zegt verder:

“We richten ons vooral op jonge mensen die niet per se loyaal zijn aan een individueel krantenmerk. Blendle Premium kiest verhalen uit alle grote kranten en tijdschriften, aangepast aan de voorkeuren van elke gebruiker en biedt ze aan onder één dak, zonder advertenties, voor 9,99 euro per maand. En als je vervolgens enthousiast wordt over een specifieke titel, maken we het eenvoudig om een krantenabonnement te nemen.”

Paper

De nieuwe dienst van Blendle heeft wel wat weg van Paper, de soortgelijke dienst van uitgeverij De Persgroep. Die dienst ging vorig jaar roemloos ten onder en werd vervolgens overgenomen door Blendle.

Paper kostte iets minder dan Blendle Premium (5,95 euro per maand), maar had ook een veel beperkter aanbod, het werkte namelijk alleen met de kranten van uitgeverij De Persgroep (onder meer de Volkskrant, Parool, Trouw, AD).

LEES OOK: Utrechtse startup Blendle maakt winst in Nederland